EMOTIONAL MEMORY
Il bugiardino viene usato come metafora di malattia diffusa ma anche di possibile guarigione, in un percorso non privo di controindicazioni. Bilanciando il concetto espresso con il lavoro "Overloading", in cui l'elemento scelto da stampare sui bugiardini viene direttamente da internet e dai mezzi di comunicazione contemporanei, in questo caso i soggetti scelti provengo dal passato, sia intimo (statuette di porcellana dell'ambiente domestico) sia pubblico (statue e monumenti). La malattia sociale a cui fanno riferimento gli artisti non è insita nella sola contemporaneità, ma si nasconde anche nelle pieghe del passato. La strada della guarigione è il frutto in costante trasformazione di un processo di indagine.
Il rosso è il colore della vita e del suo opposto, metafora del sangue che è indispensabile all'essere umano ma che, quando inizia a sgorgare dal corpo, è presagio della fine. L'elemento immobile della statua o della porcellana viene visto come interrogativo sull'ambiguità e sulla possibilità di scelta: restare fermi nel proprio simulacro di morte (rosso come sangue che sgorga fuori) oppure dare vita a ciò che è immobile dandogli anima (rosso come sangue che fluisce dentro).
The leaflet is used as a metaphor of a diffused disease but also of a possible healing, in a path which is not free of contraindications. Balancing the concept conveyed with the piece “Overloading”, in which the element chosen to be printed on the leaflets directly comes out of the internet and from the contemporary communication means, in this case the chosen subjects come from the past, both the intimate past (small porcelain figures from the domestic environment) and the public one (statues and monuments). The social disease to which the artists are referring is not just innate in the contemporaneity, but it is also hidden in the folds of the past. The path to healing is the result in constant transformation of an investigation process.
Red is the colour of life and of its opposite, metaphor of blood that is necessary to human beings but that is, when it starts to spring out of a body, prediction of death. The motionless element of the statue or of porcelain is seen as the interrogative on the ambiguity and on the possibility to choose: staying still in one’s own simulacrum of death (red like the blood that springs out) or giving life to what is motionless, giving it a soul (red like the blood that flows inside).
Il rosso è il colore della vita e del suo opposto, metafora del sangue che è indispensabile all'essere umano ma che, quando inizia a sgorgare dal corpo, è presagio della fine. L'elemento immobile della statua o della porcellana viene visto come interrogativo sull'ambiguità e sulla possibilità di scelta: restare fermi nel proprio simulacro di morte (rosso come sangue che sgorga fuori) oppure dare vita a ciò che è immobile dandogli anima (rosso come sangue che fluisce dentro).
The leaflet is used as a metaphor of a diffused disease but also of a possible healing, in a path which is not free of contraindications. Balancing the concept conveyed with the piece “Overloading”, in which the element chosen to be printed on the leaflets directly comes out of the internet and from the contemporary communication means, in this case the chosen subjects come from the past, both the intimate past (small porcelain figures from the domestic environment) and the public one (statues and monuments). The social disease to which the artists are referring is not just innate in the contemporaneity, but it is also hidden in the folds of the past. The path to healing is the result in constant transformation of an investigation process.
Red is the colour of life and of its opposite, metaphor of blood that is necessary to human beings but that is, when it starts to spring out of a body, prediction of death. The motionless element of the statue or of porcelain is seen as the interrogative on the ambiguity and on the possibility to choose: staying still in one’s own simulacrum of death (red like the blood that springs out) or giving life to what is motionless, giving it a soul (red like the blood that flows inside).